De stappen naar een rabiësvrije toekomst

Rabies CAHWs

Rabiës, ook wel hondsdolheid genoemd, is een virale ziekte die overgedragen wordt door speeksel. 99% van de besmettingen zijn afkomstig van hondenbeten en bijna alle onbehandelde infecties zijn dodelijk. Het kan overgedragen worden van dier op dier, maar ook van dier op mens. Het is dus een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid in veel delen van de wereld.

In Malawi, een land in Afrika met meer dan 400.000 honden, is rabiës een veel voorkomend probleem. Slechts 0,5% van deze honden is gevaccineerd, maar om rabiës onder controle te krijgen moet elk jaar ten minste 70% van de risicogroepen worden gevaccineerd. Naar schatting sterven in Malawi jaarlijks 500 mensen aan dit virus. Dit hoeft niet zo te zijn. Wij, Dierenartsen Zonder Grenzen Nederland, hebben de missie om Malawi voor 2030 volledig rabiësvrij te maken.

Wereldwijd sterven er 59.000 mensen per jaar aan hondsdolheid. Vooral op het platteland in Afrika en Azië is het een alarmerend probleem. De toegang tot gezondheidszorg is hier vaak beperkt. Hier valt Malawi ook onder.  Een cruciale stap in de strijd tegen hondsdolheid is het vergroten van het bewustzijn over rabiës. Dierenartsen Zonder Grenzen focust zich hiervoor op het organiseren van bewustmakingsbijeenkomsten voor maar liefst 3000 hondenbezitters. Deze bijeenkomsten helpen niet alleen om mensen bewust te maken van de gevaren van hondsdolheid, maar ook om verantwoord hondenbezit te onderwijzen aan 1000 hondenbezitters.

Voor het bestrijden van hondsdolheid zijn vaccins een essentiële stap. In 2022 hebben we maar liefst 22.833 honden gevaccineerd in 4 verschillende districten: Mzimba noord, Mzimba zuid, Rumphi en Nkhata Bay. Dierenartsen Zonder Grenzen heeft de doelstelling om in 2023 50.000 honden te vaccineren in Malawi tegen rabiës. Samen met de benodigde apparatuur, kunnen er 5000 injectieflacons aangeschaft worden. Elk injectieflacon is goed voor 10 vaccinaties.

Wij vaccineren honden in Malawi het hele jaar door. Voor het rabiës project in Malawi worden de gegevens, met behulp van en in samenwerking met, bijgehouden door een telefoonapplicatie en een ondersteunend systeem van Global Alliance for Rabies Control (GARC). Hierdoor is het mogelijk om inzicht te verkrijgen over waar en hoeveel honden zijn gevaccineerd. Daarnaast maakt het controle en evaluatie voor alle 50.000 vaccindoses mogelijk.

Elke 9 minuten sterft er iemand aan rabiës. Dit hoeft niet zo te zijn. Voor 2023 is ons doel om minimaal 50.000 honden te vaccineren om de benodigde 70% vaccinatiegraad te halen om de verspreiding van rabiës te stoppen. Om dit mogelijk te maken zijn wij afhankelijk van donaties. Help jij ook mee? Klik hier om te doneren en maak vandaag nog het verschil voor een betere gezondheid voor mens en dier!

Meer weten over ons project in Malawi? Klik hier

Benieuwd wat we allemaal al hebben bereikt dankzij onze donateurs? Klik hier om naar ons jaarverslag te gaan.